Erityisvoimia -sivuston stressiprofiili nepsylapselle

Löysin vähän aikaa sitten loistavan sivuston: erityisvoimia.fi. Olen ehtinyt käydä sivustosta läpi vain pienen osan vasta, mutta törmäsin tällaiseen stressiprofiiliin. Täytin sen meidän kummankin puolesta, lapsen sekä itseni, ja esittelenkin nämä tässä postauksessa nyt. 

















VIISI HYÖTYÄ STRESSIPROFIILIN KÄYTTÄMISESTÄ

 

1. Erotat lapsen persoonan ja stressireaktion.

2. Ymmärrys lisääntyy ja arki tasapainottuu.

3. Pärjäät paremmin arjen pulmatilanteissa.

4. Sopii myös kouluun ja päiväkotiin.

5. Opit havainnoimaan myös omaa kuormittamistasi.

(erityisvoimia.fi)



Lapsen stressiprofiili

Vihreä olotila: Millainen olet parhaimmillaan?

- iloinen

- innostuva

- rauhallinen

- keskittynyt

- kiinnostunut kaikesta


Mikä auttaa pysymään vihreällä?

- riittävä uni

- ruoka ja välipalat

- ei liikaa melua ja menoja

- tabletti / piirretyt rauhoittumiseen

- maja / oma tila rauhassa

- legojen rakentelu, rauhallinen leikki

- kirjan lukeminen / äänikirja

- rauhoittuminen kotona


Olen huomannut että mitä vähemmän juoksemme arkipäivänä päiväkodin jälkeen jossain, sitä rauhallisempi lapsi on. Usein yritän käydä kaupassa ilman lasta tai niin että emme käy suoraan hoidosta tullessa. Nykyään se on helpompaa kun en ole kokopäivätyössä, voi tilata kauppakasseja kotiinkuljetuksella ja voin jättää lapsen kotiin yksin siksi aikaa. Joskus olemme tehneet niin että vien lapsen eskarista kotiin, annan ruoan ja lähden kauppaan yksin. Tämän takia myös harrastukset ovat jääneet ihan minimiin, eikä lapsi ole vielä säännöllisesti harrastanut mitään varsinaisti. 


On ollut ihan korvaamattoman tärkeää opetella lukemaan lapsen vireystiloja koska sillä tavalla olen onnistunut vähentämään raivareita, kun ennakoin että nyt sellainen on tulossa. Se helpottaa kovasti elämää!



















Keltainen olotila: oppimisen ja itsehillinnän edellytykset on heikentyneet

- ärtymys

- levottomuus, hyppiminen, juoksentelu

- kehon heiluttaminen, itsensä lyöminen

- muiden ärsyttäminen, käskyttäminen

- tiuskiminen

- keskittyminen vaikeaa


Mikä auttaa palaamaan vihreälle, ja estää menemästä punaiselle?

- maja / oma tila

- taukokortti

- hieronta

- kirja, äänikirja

- rauhallinen tekeminen (legot, muu leikki)

- tabletti, tv

- oma sänky, rauhalliset valot ja tabletti / äänikirja / kirja



Kaikista toimivin keino ylikuormitukseen on se, että lapsi saa käpertyä omaan majaan rauhoittumaan. Hän on viime aikoina tykännyt kun teen peitosta tiukan majan hänen ympärilleen ja saa siellä pelata tai katsoa piirrettyjä. Se auttaa häntä purkamaan kuormitusta. Tietysti kaikkein paras olisi jos voisi ennaltaehkäistä kokonaan tilanteet joissa hän kuormittuu, mutta se ei vain ole aina mahdollista. Silloin on hyvä olla näitä keinoja millä vähän edes helpottaa elämää. Ja mielestäni lapsen on myös hyvä itse opetelle tunnistamaan erilaisia tunnetiloja ja kuormittumistaan, jotta vois kasvaessaan itsekin tunnistaa niitä.


Punainen olotila:

- raivoaa

- heittelee tavaroita

- lyö, potkii muita

- käy kimppuun eikä lopeta vaikka käsketään lopettamaan

- haukkuu ja kiroilee


Mikä auttaa palaamaan vihreälle?

- syli

- aikuinen on lähellä mutta ei koske ja on hiljaa

- aikuisen käsien työntäminen jaloilla

- kiroilu

- tyynyn hakkaaminen

- dinon kanssa painiminen

- taukokortti

- aikuisen tiukka syli, tai pitely (holding) jos satuttaa muita eikä lopeta

- kun on rauhoittunut vähän, tunteiden sanoittaminen ja asian läpikäyminen, tilanteesta riippuen (joskus ei halua jutella asiasta enää ollenkaan vaan mennä muihin puuhiin)



Aina ei onnistu ehkäisemään raivareita, eikä oikeasti edes tarvitsekaan - raivarit ja tunteiden näyttäminen kun kuuluu myös elämään. Muiden ja itsensä satuttaminen taas ei kuulu elämään, ja sitä pitääkin opetella että se ei ole okei. Kun lapsi on jo todella raivona, hänestä saattaa tulla väkivaltainen ja hän oikein haluaa provosoida esiin riidanaihetta mistä tahansa. Usein tämä käytös näyttäytyy vain kotona, koska muualla hän pyrkii säätämään käytöstään "hyväksi" ja tilanteeseen sopivaksi. Kotona sitten kaikki purkautuu, ja sen takia onkin hyvä olla kotona valmiuksia ottaa vastaan raivareita. 


Olen oppinut että kuormittuessaan hän pyrkii ottamaan tilanteen haltuun esimerkiksi käskyttämällä minua. Kun hänestä tuntuu, että menettää kontrollin, hän yrittää epätoivoisesti kontrolloida edes jotain. Aiemmin luulin että tällainen käytös on vain uhmaa tai niin sanotusti huonoa käyttäytymistä ja moitin itseäni että olen epäonnistunut kun lapsi vain inttää vastaan ja määräilee. Että olenko antanut liikaa periksi tai jotain, kun lapsi luulee voivansa määrätä mitä teen, milloin ja miten? Mutta nykyään tunnistan näitä tilanteita, missä hän menettää hermonsa ja kontrollin tilanteesta. 


Joskus ei auta mikään muu kuin holding, eli tiukka ote lapsesta, muuten hän satuttaa itseään tai minua. Onneksi nämä näin pitkälle menevät tilanteet ovat toistaiseksi ainakin olleet suhteellisen harvinaisia.




Entäs stressiprofiili aikuiselle?


Tein myös itselleni stressiprofiilin, aluksi hieman naureskellen että noh, tehdäänpäs itsellekin. Mutta hei, tämähän on oikeasti aika hyvä juttu itsellenikin!
















Vihreä:

- iloinen, rento

- jaksaa puuhata (lapsen kanssa & kotityöt)

- hauska, hassutteleva

- jaksaa liikkua ja syödä hyvin (säännöllisesti)


Oikeasti vähän itketti kun tein ylläolevaa listaa, kun en muista milloin olisin viimeksi ollut pidemmän aikaa ylläolevan listan kaltainen - jaksava, iloinen, jaksaa panostaa myös omaan liikkumiseen ja syömisen. Huh! Varmaan joskus ennen raskautta. Nyt olen kuitenkin viime aikoina nähnyt jo kunnon valoa tunnelin päässä, koska olen alkanut panostaa itseeni enemmän. Huolehdin siitä etten valvo myöhään yöhön vaan pakotan itseni nukkumaan 22-23 aikoihin, yritän muistaa syödä, ja olen jopa liittynyt salille! Olen käynyt siellä kolmisen viikkoa, todella matalalla kynnyksellä. Se on tehnyt niiiin hyvää.



Miten pysyn vihreällä?


- hyvä ruoka

- riittävä lepo ja uni

- säännöllisesti omaa aikaa (lapsi yökylään isovanhemmilleen)

- liikunta

- herkuttelu

- ompelu, tai muu harrastus

- sometaukoa säännöllisesti

- kaikki turha energiasyöppö pois

- sano riittävästi ei - kaikkeen ei tarvitse osallistua

- näe ystäviä välillä

- ulkoilu raittiissa ilmassa

- hyötyliikunta



Keltainen:


- ärtyy helposti

- ärtyy ihan kaikesta, pienestäkin

- huono muisti, kaikki tuntuu liian kuormittavalta

- unenlaatu kärsii (vaikea nukahtaa, yöllä heräily, vaikea saada unen päästä kiinni yöllä)

- ruoka ei maistu / lohtusyöminen



Miten palata vihreälle?


- oma aika

- ulkoilu

- hetki yksin, vaikka lapsi on kotona (kävely ulkona podcastia kuunnellen, roskien vieminen)

- sohvalla makoilu

- päiväunet, lepohetki

- kahvi, suklaa



Punainen:


- huutaa, kiroilee

- heittelee tavaroita

- äksyily kaikesta

- mykkäkoulu



Miten palata vihreälle?


- oma aika, puhelu ystävälle tai äidille

- vessaan ja ovi lukkoon

- hengittely

- parvekkeelle rauhoittumaan (raitis ilma)

- syö jotain (verensokeri heittelee)

- soita äidille että tarvitsen omaa aikaa N Y T 

- siivoa hullun lailla




Täältä löydät vielä erityisvoimia-sivuston ohjeen stressiprofiilin tekemiseksi. Profiilin voi joko itse piirtää paperille tai tulostaa valmiin pohjan sivustolta ilmaiseksi.









Löysin vähän aikaa sitten loistavan sivuston: erityisvoimia.fi. Olen ehtinyt käydä sivustosta läpi vain pienen osan vasta, mutta törmäsin tällaiseen stressiprofiiliin. Täytin sen meidän kummankin puolesta, lapsen sekä itseni, ja esittelenkin nämä tässä postauksessa nyt. 

















VIISI HYÖTYÄ STRESSIPROFIILIN KÄYTTÄMISESTÄ

 

1. Erotat lapsen persoonan ja stressireaktion.

2. Ymmärrys lisääntyy ja arki tasapainottuu.

3. Pärjäät paremmin arjen pulmatilanteissa.

4. Sopii myös kouluun ja päiväkotiin.

5. Opit havainnoimaan myös omaa kuormittamistasi.

(erityisvoimia.fi)



Lapsen stressiprofiili

Vihreä olotila: Millainen olet parhaimmillaan?

- iloinen

- innostuva

- rauhallinen

- keskittynyt

- kiinnostunut kaikesta


Mikä auttaa pysymään vihreällä?

- riittävä uni

- ruoka ja välipalat

- ei liikaa melua ja menoja

- tabletti / piirretyt rauhoittumiseen

- maja / oma tila rauhassa

- legojen rakentelu, rauhallinen leikki

- kirjan lukeminen / äänikirja

- rauhoittuminen kotona


Olen huomannut että mitä vähemmän juoksemme arkipäivänä päiväkodin jälkeen jossain, sitä rauhallisempi lapsi on. Usein yritän käydä kaupassa ilman lasta tai niin että emme käy suoraan hoidosta tullessa. Nykyään se on helpompaa kun en ole kokopäivätyössä, voi tilata kauppakasseja kotiinkuljetuksella ja voin jättää lapsen kotiin yksin siksi aikaa. Joskus olemme tehneet niin että vien lapsen eskarista kotiin, annan ruoan ja lähden kauppaan yksin. Tämän takia myös harrastukset ovat jääneet ihan minimiin, eikä lapsi ole vielä säännöllisesti harrastanut mitään varsinaisti. 


On ollut ihan korvaamattoman tärkeää opetella lukemaan lapsen vireystiloja koska sillä tavalla olen onnistunut vähentämään raivareita, kun ennakoin että nyt sellainen on tulossa. Se helpottaa kovasti elämää!



















Keltainen olotila: oppimisen ja itsehillinnän edellytykset on heikentyneet

- ärtymys

- levottomuus, hyppiminen, juoksentelu

- kehon heiluttaminen, itsensä lyöminen

- muiden ärsyttäminen, käskyttäminen

- tiuskiminen

- keskittyminen vaikeaa


Mikä auttaa palaamaan vihreälle, ja estää menemästä punaiselle?

- maja / oma tila

- taukokortti

- hieronta

- kirja, äänikirja

- rauhallinen tekeminen (legot, muu leikki)

- tabletti, tv

- oma sänky, rauhalliset valot ja tabletti / äänikirja / kirja



Kaikista toimivin keino ylikuormitukseen on se, että lapsi saa käpertyä omaan majaan rauhoittumaan. Hän on viime aikoina tykännyt kun teen peitosta tiukan majan hänen ympärilleen ja saa siellä pelata tai katsoa piirrettyjä. Se auttaa häntä purkamaan kuormitusta. Tietysti kaikkein paras olisi jos voisi ennaltaehkäistä kokonaan tilanteet joissa hän kuormittuu, mutta se ei vain ole aina mahdollista. Silloin on hyvä olla näitä keinoja millä vähän edes helpottaa elämää. Ja mielestäni lapsen on myös hyvä itse opetelle tunnistamaan erilaisia tunnetiloja ja kuormittumistaan, jotta vois kasvaessaan itsekin tunnistaa niitä.


Punainen olotila:

- raivoaa

- heittelee tavaroita

- lyö, potkii muita

- käy kimppuun eikä lopeta vaikka käsketään lopettamaan

- haukkuu ja kiroilee


Mikä auttaa palaamaan vihreälle?

- syli

- aikuinen on lähellä mutta ei koske ja on hiljaa

- aikuisen käsien työntäminen jaloilla

- kiroilu

- tyynyn hakkaaminen

- dinon kanssa painiminen

- taukokortti

- aikuisen tiukka syli, tai pitely (holding) jos satuttaa muita eikä lopeta

- kun on rauhoittunut vähän, tunteiden sanoittaminen ja asian läpikäyminen, tilanteesta riippuen (joskus ei halua jutella asiasta enää ollenkaan vaan mennä muihin puuhiin)



Aina ei onnistu ehkäisemään raivareita, eikä oikeasti edes tarvitsekaan - raivarit ja tunteiden näyttäminen kun kuuluu myös elämään. Muiden ja itsensä satuttaminen taas ei kuulu elämään, ja sitä pitääkin opetella että se ei ole okei. Kun lapsi on jo todella raivona, hänestä saattaa tulla väkivaltainen ja hän oikein haluaa provosoida esiin riidanaihetta mistä tahansa. Usein tämä käytös näyttäytyy vain kotona, koska muualla hän pyrkii säätämään käytöstään "hyväksi" ja tilanteeseen sopivaksi. Kotona sitten kaikki purkautuu, ja sen takia onkin hyvä olla kotona valmiuksia ottaa vastaan raivareita. 


Olen oppinut että kuormittuessaan hän pyrkii ottamaan tilanteen haltuun esimerkiksi käskyttämällä minua. Kun hänestä tuntuu, että menettää kontrollin, hän yrittää epätoivoisesti kontrolloida edes jotain. Aiemmin luulin että tällainen käytös on vain uhmaa tai niin sanotusti huonoa käyttäytymistä ja moitin itseäni että olen epäonnistunut kun lapsi vain inttää vastaan ja määräilee. Että olenko antanut liikaa periksi tai jotain, kun lapsi luulee voivansa määrätä mitä teen, milloin ja miten? Mutta nykyään tunnistan näitä tilanteita, missä hän menettää hermonsa ja kontrollin tilanteesta. 


Joskus ei auta mikään muu kuin holding, eli tiukka ote lapsesta, muuten hän satuttaa itseään tai minua. Onneksi nämä näin pitkälle menevät tilanteet ovat toistaiseksi ainakin olleet suhteellisen harvinaisia.




Entäs stressiprofiili aikuiselle?


Tein myös itselleni stressiprofiilin, aluksi hieman naureskellen että noh, tehdäänpäs itsellekin. Mutta hei, tämähän on oikeasti aika hyvä juttu itsellenikin!
















Vihreä:

- iloinen, rento

- jaksaa puuhata (lapsen kanssa & kotityöt)

- hauska, hassutteleva

- jaksaa liikkua ja syödä hyvin (säännöllisesti)


Oikeasti vähän itketti kun tein ylläolevaa listaa, kun en muista milloin olisin viimeksi ollut pidemmän aikaa ylläolevan listan kaltainen - jaksava, iloinen, jaksaa panostaa myös omaan liikkumiseen ja syömisen. Huh! Varmaan joskus ennen raskautta. Nyt olen kuitenkin viime aikoina nähnyt jo kunnon valoa tunnelin päässä, koska olen alkanut panostaa itseeni enemmän. Huolehdin siitä etten valvo myöhään yöhön vaan pakotan itseni nukkumaan 22-23 aikoihin, yritän muistaa syödä, ja olen jopa liittynyt salille! Olen käynyt siellä kolmisen viikkoa, todella matalalla kynnyksellä. Se on tehnyt niiiin hyvää. Että ehkä tämä tästä. Pikkuhiljaa.



Miten pysyn vihreällä?


- hyvä ruoka

- riittävä lepo ja uni

- säännöllisesti omaa aikaa (lapsi yökylään isovanhemmilleen)

- liikunta

- herkuttelu

- ompelu, tai muu harrastus

- sometaukoa säännöllisesti

- kaikki turha energiasyöppö pois

- sano riittävästi ei - kaikkeen ei tarvitse osallistua

- näe ystäviä välillä

- ulkoilu raittiissa ilmassa

- hyötyliikunta



Keltainen:


- ärtyy helposti

- ärtyy ihan kaikesta, pienestäkin

- huono muisti, kaikki tuntuu liian kuormittavalta

- unenlaatu kärsii (vaikea nukahtaa, yöllä heräily, vaikea saada unen päästä kiinni yöllä)

- ruoka ei maistu / lohtusyöminen



Miten palata vihreälle?


- oma aika

- ulkoilu

- hetki yksin, vaikka lapsi on kotona (kävely ulkona podcastia kuunnellen, roskien vieminen)

- sohvalla makoilu

- päiväunet, lepohetki

- kahvi, suklaa


Nykyään nämä kaikki tuntuvat niin paljon helpommilta kun lapsi on kasvanut isommaksi. Sen takia en paljoa haikaile vauva-aikojen perään, vaikka vauvat ovatkin ihania. On tämä elo niin paljon helpompaa, kun on yksinhuoltajana 6-vuotiaalle, kuin vauvalle. 



Punainen:


- huutaa, kiroilee

- heittelee tavaroita

- äksyily kaikesta

- mykkäkoulu



Miten palata vihreälle?


- oma aika, puhelu ystävälle tai äidille

- vessaan ja ovi lukkoon

- hengittely

- parvekkeelle rauhoittumaan (raitis ilma)

- syö jotain (verensokeri heittelee)

- soita äidille että tarvitsen omaa aikaa N Y T 

- siivoa hullun lailla




Täältä löydät vielä erityisvoimia-sivuston ohjeen stressiprofiilin tekemiseksi. Profiilin voi joko itse piirtää paperille tai tulostaa valmiin pohjan sivustolta ilmaiseksi.






💗 Seuraathan minua jo muualla? 💗

instagram  |  facebook  |  blogit.fi  

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Köyhä ei kaipaa neuvojasi - lopetetaan richspleinaaminen

Nepsy-perheille apua ja tukea NYT!

Miten pärjään totaaliyksinhuoltajana? Vinkkejä yksinhuoltajalle arkeen!