Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on marraskuu, 2020.

8 vinkkiä itsensä hyväksymiseen

Kuva
Minulta usein kysytään että miten olen hyväksynyt itseni, kasvattanut itsetuntoani, ollut välittämättä kiloistani ja oppinut olemaan tyytyväinen peilikuvaani. Siihen ei oikein ole mitään yksiselitteistä vastausta, eivätkä kaikki keinot toimi kaikille. Meillä kaikilla on omat taustamme, traumamme ja tapamme käsitellä asioita ja ympäröivää maailmaa. Mitä kaikkea sitten tarvitaankaan itsensä hyväksymiseen? Päätin luetella kahdeksan asiaa joiden ansiosta olen itse oppinut hyväksymään itseni ja elämään rennompaa elämää. 8 vinkkiä kuinka alkaa hyväksymään itsensä 1. Ympäröi itsesi ja myös some positiivisilla ja voimaannuttavilla ihmisillä Olen saanut paljon voimaa, itsetuntoa ja myötätuntoa itseäni kohtaan seuraamalla instassa itseni näköisiä ihmisiä. Kun näen että minun kokoinen ja näköinen ihminen julkaisee kuvia itsestään ja vaikuttaa itsevarmalta, se antaa positiivista esimerkkiä itsellenikin. Vinkki toimii muutenkin parempaan mielenterveyteen - jos jonkun päivitykset tai jatkuvat uutisl

Miten seksuaalisen väkivallan trauma vaikuttaa arkeeni?

Kuva
Olen aiemminkin kertonut blogissani, että minut on raiskattu vuosia sitten. Silloin jännitti todella paljon kertoa julkisesti tästä koska edelleen aiheeseen liittyy paljon tabuja, häpeää, syyllistämistä ja itsesyytöksiä. Nykyään minua hävettää paljon vähemmän koska olen puhunut aiheesta ääneen. Totuus on että uhrien ei tarvitsisi koskaan hävetä, eikä uhria saisi syyllistää, mutta sitä ikävä kyllä edelleen tapahtuu. Sen takia aiheesta täytyy puhua. "Trauma on ihmisen psyykkisen sietokyvyn ylittävä järkyttävä kokemus, johon liittyy kuolemanpelkoa ja syvä avuttomuuden tunne. Trauma syntyy, kun henkilö joutuu kokemaan, näkemään tai olemaan vastatusten tapahtuman kanssa, joka on hänelle hallitsematon ja sietämätön. Tilanteeseen liittyy voimakkaiden tunteiden lisäksi oman tai toisen fyysisen koskemattomuuden merkittävä vaarantuminen, vakava loukkaantuminen, kuolema tai niiden uhka. Yksikin tapahtuma, johon on liittynyt voimakas pelkotila, turvattomuus, manipulatiivinen petos tai sokki,

5 asiaa jotka toivoisin jäävän koronan jälkeenkin

Kuva
Hemmetin korona, ajattelen melkein päivittäin. On tämä vuosi kyllä ollut niin kummallinen ja ahdistava. Pelko omasta tai läheisten sairastumisesta, mitä uskaltaa tehdä, ketä uskaltaa nähdä ja kuinka kauan tämä kestää? Tuleeko rokote, uskaltaako sen ottaa, auttaako se? Miten käy työ- ja taloustilanteen? Huh. En ole jaksanut kirjottaa, lukea tai puhua koko pandemiasta, kun se kyllästyttää ja pelottaa ja ottaa päähän. Mutta aloin miettimään että on koronan jälkeen tullut muutamia hyviäkin asioita, jotka saisi mielellään jäädäkin tavaksi. Mitä ne ovat?  1. Ei puolikuntoisia lapsia päiväkotiin Voi kunpa saisimme yhteiskunnan, jollaisessa ei tarvitsisi pelätä potkuja jos on lapsen sairauden ajan pois töistä. Etenkin meillä yksinhuoltajilla, tai vaikkapa vanhemmilla jotka kummatkin tekevät vuorotyötä voi olla todella vaikeaa sovittaa työ- ja perhe-elämää. On haastavaa kun on kova paine viedä räkäinen ja puolikuntoinen lapsi hoitoon, ja aina olisi parempi lapsellekin sairastaa kunnolla kotona.

My day - miltä meidän keskiviikko näyttää?

Kuva
Jaoin pyynnöstä instagramissa seuraajille yhden keskiviikko-päivän meidän arjesta. Tällä hetkellä arki on kovin epätasaista osa-aikatyön takia, joten tämä keskiviikko ei ollut kuten kaikki muut keskiviikot. Jokainen viikko on vähän erilainen, mutta se sopii tässä elämäntilanteessa.  7.30-9.00 Heräämme yleensä puoli kahdeksan maissa, lapsi saattaa herätä jo hieman aikaisemmin. Aamupala, piirretyt, legoleikit kuuluvat yleensä aamurutiineihin. 8.30 aikoihin pyrimme lähtemään eskariin joka alkaa 9.00. 9.00-10.00 Kun olin saanut lapsen vietyä eskariin lähdin kohti postia, siellä odotti paketti: lapsen yksi joululahja! Ostin lelut24.fi kautta iWALLZ legoseinän! Käykää tsekkaamassa, itse olin ainakin ihan fiiliksissä näistä, niistä tulee tosi hieno lisä meidän legopöydälle!  Kotona ehdin syödä aamupalaa ja katsoa hetken jouluhömppäleffaa. Sen jälkeen olikin aika rientää terapiaan - olen meinaan vihdoin ja viimein vuosien odottelun jälkeen jaksanut käydä prosessin läpi ja löytänyt itselleni ps

Opettelen sanomaan ei - vaikka siitä ei pidettäisi

Kuva
Sen jälkeen kun sain lapsen olen joutunut opettelemaan kaikenlaista. Yksi näistä asioista on ehdottomasti se että opettelen sanomaan ei.  Kuva: Heidi Romo Kiltille ihmiselle joka haluaa miellyttää muita voi olla todella haastavaa kieltäytyä asioista. Itse haluaisin pystyä auttamaan kaikkea ja kaikkia maailmassa. Olen aina ensimmäisenä ilmoittautumassa muuttoavuksi, lainaamaan kaikenlaista ja tarjoamaan apukäsiä milloin mihinkin. Kun minusta tuli totaaliyksinhuoltaja olen tajunnut että oma aikani ja voimavarat eivät riitä kaikkeen omaankaan - pitää oppia kieltäytymään asioista. Etenkin niistä asioista jotka eivät palvele itseäni tai pelkästään syövät omia voimiani.  Yksinhuoltajuus ja äidiksi tuleminen on jollain tapaa auttanut tässä asiassa automaattisesti, koska ihmiset ymmärtävät että minulla on omassa elämässä jo kädet täynnä. Ne jotka eivät tätä ollenkaan ymmärrä eivät ansaitse paikkaa elämässäni muutenkaan.  Kuva: Heidi Romo Minulla on lähipiirissä paljon muitakin yksinhuoltajia j

Erityisvoimia -sivuston stressiprofiili nepsylapselle

Kuva
Löysin vähän aikaa sitten loistavan sivuston: erityisvoimia.fi . Olen ehtinyt käydä sivustosta läpi vain pienen osan vasta, mutta törmäsin tällaiseen stressiprofiiliin. Täytin sen meidän kummankin puolesta, lapsen sekä itseni, ja esittelenkin nämä tässä postauksessa nyt.  VIISI HYÖTYÄ STRESSIPROFIILIN KÄYTTÄMISESTÄ   1. Erotat lapsen persoonan ja stressireaktion. 2. Ymmärrys lisääntyy ja arki tasapainottuu. 3. Pärjäät paremmin arjen pulmatilanteissa. 4. Sopii myös kouluun ja päiväkotiin. 5. Opit havainnoimaan myös omaa kuormittamistasi . (erityisvoimia.fi) Lapsen stressiprofiili Vihreä olotila: Millainen olet parhaimmillaan? - iloinen - innostuva - rauhallinen - keskittynyt - kiinnostunut kaikesta Mikä auttaa pysymään vihreällä? - riittävä uni - ruoka ja välipalat - ei liikaa melua ja menoja - tabletti / piirretyt rauhoittumiseen - maja / oma tila rauhassa - legojen rakentelu, rauhallinen leikki - kirjan lukeminen / äänikirja - rauhoittuminen kotona Olen huomannut että mitä vähemmän ju