7 nukutusvinkkiä aistiyliherkälle lapselle


Täällä on viime aikoina nukuttu (luojan kiitos) yöt suhteellisen hyvin, mutta iltanukutukset saattavat ajoittain venyä tunnin-parin mittaisiksi. Se on todella turhauttavaa, koska se aiheuttaa lapselle (ja vanhemmille) ahdistusta ja yöunet jäävät liian vähäisiksi. On stressaavaa vain odottaa että lapsi nukahtaa ja seurata tiimalasin tavoin miten myös se kuuluisa oma aika valuu hukkaan.

Sen takia päätinkin listata meidän vinkit miten aistiyliherkän ja helposti kuormittuvan lapsen saisi nukahtamaan helpommin, jos nämä vinkit auttaisi jotakuta teistä. Olemme nimittäin huonosti nukkuvan lapsen kanssa kokeilleet jos jonkinmoista helpotusta yöuniin tässä vuosien aikana. Joten olkaa hyvät:


1. Pimeä huone ja kilpikonnavalo

Tilasin Verkkokauppa.com:ista kilpikonna-yövalon, josta tulee aaltojen kuvia, musiikkia tai aaltojen ääntä. Valo on todella ihana, ja hyvin sijoitettuna heijastaa joko liikkuvaa tai paikallaan olevaa valoa seiniin ja kattoon. 



2. Rakenna pesä

Tätä lapseni rakastaa. Ostin hänelle imetys/vartalotyynyn, joka tuo unipesä -fiilistä. Uskon että tunne on samanlainen kuin vauvoilla, pieni, tiukka kapalointi ja pesä rauhoittaa ja luo turvallisen olon. Olemme myös ostaneet Ikeasta Sufflett -vuodekatoksen joka luo pesä- majamaista tunnelmaa. Myös patjoilla ja tyynyillä olemme saaneet rakennettua "seinät" lapsen ympärille, jolloin tulee turvallinen olo. Kannattaa muistaa kuitenkin tällaisia virityksiä tehdessä että varmistaa että ne ovat turvallisia. 

Saimme naapurista parvisängyn lapselle ja hän ei ole halunnut toistaiseksi nukkua ylhäällä. Teimme hänelle pedin alhaalle lattialle, laitoin sinne Lidlistä ostamani valot ja paljon tyynyjä ja pehmusteita. Teimme siitä ihanan pesän minne on mukava mennä. Lapselle tulee turvallinen ja rauhoittava olo kun hän pääsee pieneen tilaan. Olemme myös vähän aikaa sitten virittäneet hänelle riippukeinun parvisängyn alaosaan ja hän on myös tykännyt siinä nukkua. 


3. Makuupussi / tiukka lakana 

Sama kuin unipesän kanssa, lapsi jossain vaiheessa tykkäsi käyttää lasten makuupussia nukkuessaan. Hän on myös aikamoinen kuumakalle, joten kesällä sellainen ei tietenkään toiminut enää, ja se jossain vaiheessa jäi pois ja piti keksiä uusia nukahtamiskeinoja. Sehän se onkin tässä haastavaa kun vaiheet tulevat ja menevät ja hyväksi koettu juttu ei enää toimikaan. 

Näin jossain (amerikkalaisessa?) nettikaupassa myös sellaisen trikoisen kankaan joka oli vedetty tiukkaan lapsen ympärille ja patjan alapuolelle. Se oli ikään kuin "lenkki" joka pujotettiin patjan ympärille ja lapsi sinne väliin. Tiukka kangas antaa syvätuntemuksen joka rauhoittaa. Yritin ehdottaa sellaista lapselleni, mutta hän ei siitä innostunut. Ajattelin silti teille vinkata, jos joku innostuukin.


Löysin Lidlistä hienot valot joihin on yhdistetty bluetoothilla kaiuttimet. Sen kautta lapsi kuuntelee joka ilta äänikirjaa, ja valoja saa vaihdeltua erilaisiksi.

4. Satuhieronta

Tätä voi tehdä joko kuunnellessa äänikirjaa tai voit itse kertoa tarinaa. Välineenä voi käyttää mitä vain mistä lapsi tykkää, pelkkiä käsiä tai höyhentä, kangasta, huivia, hierontapalloa jne. Riippuu myös minkälaisesta kosketuksesta lapsi tykkää. Jotkut eivät tykkää kosketuksesta ollenkaan, toiset tykkää hellästä tai kovasta kosketuksesta. Jotkut aistiyliherkät eivät voi sietää kevyttä kosketusta, jolloin voi kokeilla kovaa ja napakkaa painelua.


5. Äänikirja tai rentouttavaa musiikkia

Äänikirjaa kuuntelemme lähes joka ilta. Jotkut vannovat Kani joka tahtoi nukahtaa -kirjan nimeen, mutta meillä se ei toiminut. Lapsi vain ärsyyntyi siitä. Mutta parhaiten meillä on nukahtamiseen auttanut äänikirja, joita yleensä kuuntelemme maksullisesta äänikirjasovelluksesta (kokeiltu on esim. Nextory, Bookbeat ja Storytel, tällä hetkellä käytössä on Bookbeat). Ilmaiseksi äänikirjoja tietysti löytyy youtubesta jonkun verran ja voi lainata cd-levyinä kirjastosta. Youtubesta suosittelen Kuparikettua

Myös esimerkiksi iphonen podcast sovelluksessa on suomeksi puhuttuja äänikirjoja, kokeile vaikkapa: Lasten kuunnelmat (Yle areena), Lasten sadut (Radioplay), Lastenohjelma Roketti (Sveriges radio) ja Lastenohjelma Taikalipas (Sveriges radio). 

6. Painopeitto

Sain lainata töistä painopeittoa kokeiluun ja lapsi tykästyikin siihen. On pitänyt joko ommella tai ostaa uusi mutta en ole saanut vielä aikaiseksi. Olen koittanut vähän googlailla erilaisia vaihtoehtoja ja ompeluvinkkejä tähän. Painopeittoja on nykyään paljon myynnissä ja hinnat vähän vaihtelevat, mutta aika hintaviahan ne ovat etenkin kokeiluun jos ei ole varma tykkääkö lapsi. Jokainen joka elää erityislapsen kanssa tietää kuinka monet hutihankinnat on tullut tehtyä vuosien aikana, kun on yritetty helpottaa lapsen elämää. Mutta jos lapsi tykkää painopeitosta ja se rauhoittaa se on täysin hintansa arvoinen. Painopeittoa voi käyttää myös päivällä rauhoittumiseen. 


7. Melatoniini

Lopulta lähdimme lääkäriin, kun lapsen nukkumaan meneminen vain kesti ja kesti. Hän oli tällöin 4-vuotias. Kokeilimme ihan kaikkea, eikä mikään tuntunut toimivan. Lapsi nukahti vasta joskus 23 aikoihin mutta silti oli pakko mennä töihin ja päiväkotiin. Päiväkodissa lapsi nukkui pitkät päivätunet ja kierre oli valmis. Lopulta sovimme päiväkodin kanssa että lapsi saa nukkua korkeintaan tunnin päiväunet. Olin lukenut että lapsillekin voisi antaa melatoniinia, ja lääkäri oli sitä mieltä että sitä kannattaisi kokeilla. Koko perheen jaksaminen oli kortilla kun lapsi ei saanut unta. Nukkumaan menemisestä tuli iso stressi meille kummallekin vaikka yritin tietysti olla stressaamatta sitä. Helpommin sanottu kuin tehty. 

Lopulta melatoniinin avulla lapsi sai nukahdettua kunnolla ja saimme rytmin ja elämämme ilman tunteja kestäviä nukutuksia takaisin. Olen kokenut että etenkin keväisin kun valon määrä lisääntyy on lapsen vaikea nukahtaa, jolloin melatoniinista voi olla apua. Huom! Muistakaa aina konsultoida ensin lääkäriä, ennen kuin aloitatte melatoniinin.

Lapsi on nyt 6-vuotias ja herää edelleen n. 1-2 kertaa yössä ja välillä saattaa nukkua heräämättä täyden yön. Olen kokenut yllä olevista keinoista olevan kuitenkin apua ja on tärkeää että saa luotua myös lapselle keinoja nukahtaa rauhallisesti. On ihan kamalaa joutua stressaamaan joka ilta saako unta vai ei.


Miten teillä nukutaan? Mitä keinoja olette kokeneet hyviksi nukuttamisen ja yöunien suhteen vähän isommilla lapsilla?







💗 Seuraathan minua jo muualla? 💗

instagram  |  facebook  |  blogit.fi  

Kommentit

  1. Kannattaa syöttää b6 ja b12 ja hyviä rasvoja jotka auttaa unenlaatua

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Köyhä ei kaipaa neuvojasi - lopetetaan richspleinaaminen

Nepsy-perheille apua ja tukea NYT!

Miten pärjään totaaliyksinhuoltajana? Vinkkejä yksinhuoltajalle arkeen!